bila eica masuk dapur !

Assalamualaikum ! hehehe

Oke hari ni aku nk cerita pasal kehebatan aku memasak , WAKAKAKAK ! aku kalo bab bab masak memasak ni mmg handal kalah chef wan ke chef two ke , huhu kalo hampa suma ta caya meh la try . HAHAHA oke tu suma bohong saja, aku mana pandai masak. Hari ni je aku masak tu pon sebab semalam ‘tunang’ aku cerita dia masak lauk ni dan mendapat pujian dari makcik and pakcik beliau, muahahah kalo dia tipu aku, aku pon tipu hampa suma laa. Hihihi so aku pon mintak la resipi ptg tadi. Dalam mamai2 tu ‘tunang’ aku pon bagi laaa, nasib ta silap resipi! Hahaha

RESEPI IKAN MASAK 3 RASA VERSI EICA ::

 1 ekor ikan ikut suka ikan apa, janji bukan ikan bilis sudah. Ikan tu juga mestilah besaq ! (aku guna ikan gerut )  ß jangan tny ak nama ikan tu betul ke tak, sb aku pon tataw ! HAHAHA

Sedikit garam

Sedikit serbuk kunyit

Sedikit tepung jagung

Ikan tadi dibersihkan dan gaulkan serbuk kunyit, garam then golek2 kan atas tepung jagung tu. Tunggu bg garam sebati dgn ikan then baru goeng ikan tu sampai masak n garing :PPP

BAHAN UTK KUAH
3 sb sos tomato
3 sb sos cili
3 sb sos tiram
3 sb air
½ sb gula
Sedikit garam dan serbuk perasa
Bawang putih, bawang merah dan halia utk menumis

Panaskan minyak ( guna minyak goreng ikan tadi tu ) then tumiskan bwang merah, bawang putih dan halia sehingga naik bau ! wahahaha  macam chef wan lak aku terang,

Pastu masukkan suma bahan2 td then rasa mana yg kurang tambah la ikut selera korang suma :PPP

Oppss sebelum terlupa masukkan bawang besaq then bila da kecut skit tutup api dan letak jela kuah tu atas ikan . hias ikut suka hati korang :PP

taraaaa 


mama kata, for presentation 3/5, for taste 3/5 HAHAHAHAH 
sb dya kata ta dak 3 rasa pon 2 rasa ada laa, manis n masin ! hahakkk
tapi bagi aku da cukup sedap, makan pon ta sedaq kalau mak mertua lalu blakang :PP

daaaa :)))

p/s :: saya da cuba anda bila lg ?

5 comments:

  1. wakkaakkaa! alaaa da bertunang..uwaa..T_T....
    sedap x tuh...ikan toh febret oke...resepi ni pon my taste gAk....bley? hahahaaHH

    ReplyDelete
  2. suka la baca post nih .. sampai jdi folower u :)

    ReplyDelete
  3. tentiu2 suma, sya masih baru lg :PP

    ReplyDelete
  4. betoi ka hang yg masak.aku musykil.kekehh

    ReplyDelete