errrr STPM ni susah ka wei? tak pon laaa :))

salam uolss!


hello, apa khabar? tetiba skema*

ehh stpm da start exam kan? gud luck buat adik adik junior skolah aku yg amik xm taon ni. buat elok elok, contohilah kakak ! *TETIBA! muahahahah

ramai yg kata stpm ni susah, yelaa mmg la susah. sapa nak bg kau exam senang senang. sapa nak bg kau soklan 2+2 = ? budak tadika pon ley jawab. standard la soklan susah dgn umo kau yg 19 tahun tu. hahaha

elehh senang la ckp sb aku da lepas kan? hahahaha ta dinafikan mmg aku mula mula pon dok pertikaila napa susah gila beby kan? tapi tu laaa , cuba kau pk blk. dgn result stpm ni kau ley apply degree ok? DEGREE bukan diploma lagi da. so standard la susah maaaa.

semalam, junior aku msg aku ckp susah gila paper PAM . sampai ada yg nangis pas kuar dari exam hall tu. ada yg ckp bahagian graf tu susah gila, ta sempat buat la. ada kata bahagian e naik jadual dua dua. bla bla bla bla.

=.='

nasib baik time aku agak senang (err susah gak) . tapi satu pesan aku, walau susah mcm mna pon, ta ley jawab ka , ta sempat jawab ka, bila kau keluar je dari exam hall tu kau jgn pkir lagi da paper tu . fokus paper yg akan datang pulak. jangan terlebih rajin p check jawapan. bukan apa, nanti bila check tgk2 salah pulak jawapan kita, terus down or kecewa sampai lupa esok ada lagi paper nak kena jawab.


lagi satu study tu biar smart bukan study hard. kau baca buku tebal tebal sampai ta tido mlm pon tapi kalau setakat hafal ta paham pon ta guna dik oi. tapi cuba paham insyallah kau ta sempat baca pon kau ley ingat nanti point tu. jujur la aku ckp, aku malas nak p sekolah, nota pon harap org, kalau cikgu tu ta paksa mmg aku ta buat la. buat apa aku buat nota sedangkan aku salin je dr buku text. baik aku baca terus jimat dakwat pen aku kan? tapi alang2 da kena paksa aku buat jugak nota. tapi nota aku mmg kemas laa. susun ikut bab bhaii kau ada? hahahaha ehh cita pasal nota pulak. aku nak cita pasal menda lain td. dah lupa pulak apa aku nk cakap. sat aku refresh balik, huhuhu

igt sampai mati, STUDY SMART !

haaa aku nak cakap, study smart, kau carik la soklan past year. kau tgk cara dorang gubal soklan tu mcm mna, tgk gak skema jawapan. utk PP aku just harap 100% dari soklan past year je. dari tahun 1998 kot sampai la 2008. nasib baik soklan ulang ulang je. muahahahha aku suka jawab pp ta payah serabut otak hapai mcm sejarah. hahahah

time jawab sejarah dua aku igt lagi, aku buka je soklan tu. trus nangis, bukan nangis terharu tau. tapi nangis tataw nak jawab apa. sedey tak wei? seumur hidup aku dari UPSR sampai SPM aku ta pernah nangis jawab exam. walaupon paper add math time spm dulu pon aku ta nangis. sumpah aku down gila tgk paper sejarah tu, mmg aku igt nak repeat daa, kompem2 aku igt failed! sebab satu je aku ley jawab yg len totally hentam ikut apa yg aku nak bedal tulis je., tapi heran jugak bila kuar result dapat A. ehhh pelik !

tu laa aku da ckp, even kita pikir kita ta ley jawab, or ta sempat jawab ke. jangan down . jgn sedey. mana tau nasib kau mcm aku dapat A . HAHAHAH  tips yg paling penting sekali nak jwb stpm. JANGAN TINGGAL KOSONG , TULIS JA APA PON. YG PENTING JGN TA JAWAB !


adik adik, buat elok elok, akak kamu yg kiut ni tunggu kamu suma kat sini. nanti akak letak doa yg akak amalkan dari dulu sampai sekarang, oke? dah dah jgn stress k? FOKUS !


Doa agar dikurniakan kefahaman yang baik dan ingatan yang sempurna sewaktu menelaah matapelajaran:

(DIBACA SEBELUM MENGULANGKAJI PELAJARAN SAMADA DARI BUKU ATAU NOTA)


(Allahummar zuqna, Ya Rabbi fahaman nabiyyiin, wa hifzaal mursaliin,
wa 'ilhaamal malaikatiil muqarrabbin, fii 'aafiyaati, ya Arhamar raahimiin
)
Maksudnya: "Wahai Tuhanku, kurniakanlah kami fahaman nabi-nabi dan hafalan para rasul 
serta mendapat ilham dari para malaikat yang hampir denganMu, 
juga kurniakanlah kami kesihatan Wahai Tuhan Yang Amat Pengasih"


Doa sebelum masuk kelas/dewan peperiksaan

(Wa hai yi' lanaa min amrinaa rashadaa)
Maksudnya: Ya Allah, persiapkan kami mengenai dengan urusan kami dengan petunjukMu)

Doa sewaktu lupa semasa menjawab soalan

(Subhaa na man laa ya naa mu wa laa yas huu
Allahumma zakkirnii maa nasiit
) 3 kali
Maksudnya: Maha Suci Tuhan yang tidak pernah tidur dan tidak pernah lalai,
Wahai Tuhanku, ingatkanlah aku apa-apa yang aku lupa)


Doa memohon kejayaan cemerlang - 
dibaca sebelum tidur setiap hari sehinggalah keputusan peperiksaan diumumkan.

(Allahumma inni as-alukal fauza 'indal qadha
wa manaazilasy syuhada wa 'ai syas su 'a da'
wan nasra alaal a'daa')
Maksudnya: Ya Allah Kami memohon kejayaan dalam setiap ketentuan,  tempat para syuhada'
dan kehidupan orang-orang bahagia serta kemenangan mengatasi musuh


maaflah, tataw macam mana nak tulis jawi guna keypad kat lappy ni :))



oke tata

0 org comel komen:

Post a Comment